a
Redaktionen

redaktionen@disputs.dk

LollandLeaks

lollandleaks@disputs.dk

Nicolai Privrat

Chefredaktør
np@disputs.dk

Søren Rosenberg

Skribent
sr@disputs.dk

disputs.dk er en del af

nakskov.nu

CVR 35 36 25 68
Fællesskabsvej 11
4900 Nakskov

nyt aktivistisk meningsmedie på lolland
 

Skriftlig advarsel i udsigt for Pleje Plus

Ved byrådsmødet torsdag d. 23. februar fremlagde kommunaldirektør for Ældre & Sundhed i Lolland Kommune, Klaus Marius Hansen, detaljerne vedrørende sagen om den private hjemmeplejeleverandør Pleje Plus.

Når en borger i Lolland Kommune har haft en uhensigtsmæssig oplevelse med den private hjemmeplejeudbyder, så er det ikke nok, at klage til udbyderen. Klagen skal henvendes til Lolland Kommune før den bliver registreret – og af disse henvendelser har der været 266 vedrørende Pleje Plus. Lolland Kommune har opdelt disse henvendelser i 3 kategorier: grøn, gul og rød.

Da de røde henvendelser giver anledning til en mulig skriftlig advarsel har Lolland Kommune sendt disse til vurdering hos tredjepart BDO, sammen med 5 af de “mørkegule” henvendelser, hvor der vil komme tilbagemelding i uge 12. Opretholdes vurderingen af disse henvendelser, af den uvildige tredjepart, vil Pleje Plus modtage en skriftlig advarsel for kontraktbrud.

Klaus Marius Hansen, Kommunaldirektør for Ældre og Sundhed i Lolland Kommune.

Styrelsen for Patientsikkerhed har henvendt sig til kommunen vedrørende krav for patientbehandling. Der er i denne sammenhæng 15 episoder vedrørende medicingivning og 12 vedrørende andre forhold, som Pleje Plus skal gøre rede for. Blot 4 af disse sager er efter opstartsperioden på de første 3 måneder, hvor der var en række overdragelsesproblemer, der har resulteret i mange klager.

Pleje Plus er siden januar sat under skærpet tilsyn af Lolland Kommune, med krav om, at driftssituationen skal genoprettes. Det skyldes en ny stigning i antallet af klager i december-januar.

Siden Pleje Plus overtog er 10 borgere flyttet til Pleje Plus, 52 borgere er flyttet til kommunal hjemmepleje og ud af disse har 29 borgere en klagesag kørende. Pleje Plus har i dag 353 borgere i Lolland Kommune. 22 borgere står for 52 af klagerne da de har klaget mere end en gang. Yderligere 22 af borgerne har blot klaget en enkelt gang.

Kan man klage sig til, at smadre et firma?

Vibeke Grave
Byrådsmedlem for Socialdemokratiet

Vibeke Grave (S) mener at TV2 har behandlet sagen for unuanceret. Grave sætter tvivl ved hvor mange mennesker, der står bag klagerne. Grave mener ikke den tidligere leverandør har været fair i overdragelsesperioden og stiller spørgsmålet, hvorvidt man kan klage sig til at smadre et firma. Borgmester Holger Schou Rasmussen (S) bakker Grave op i, at sagen er meget mere nuanceret end den fremstilling, der har været i medierne. Rasmussen mener, at det er Pleje Plus’ ansvar, at de leverer det de er bestilt til.

Daniel Blak Pedersen (C) ønskede at få svar på hvilken klageprocent, der er på landsgennemsnit. Dette kunne Klaus Marius Hansen ikke svare på.

Jorun Joensen (F) og Thomas Østergaard (LL) frygter, at denne sag blot er toppen af isbjerget, da ikke alle ramte borgere klager og dem der gør er ikke nødvendigvis bekendt med, at klagen skal henvendes til kommunen.

Enhedslisten og Lokallisten Lolland har, på baggrund af de røde og de gule kort, mistet tilliden til Pleje Plus. Hovedparten af byrådet føler sig dårligt informeret og mener at tilliden skal genopbygges til Pleje Plus. Venstre ønsker ikke at se en periode med lige så mange klager som i december-januar igen.


GUTE-URLS

Wordpress is loading infos from disputs

Please wait for API server guteurls.de to collect data from
disputs.dk/2017/02/ubeken...

Skrevet af

sr@disputs.dk

Fast skribent for disputs. 29 år. Bor og arbejder i Nakskov. Engageret i diverse lokale foreninger. Interesseret i markedsføring, særligt hvordan branding kan bruges som udviklingsmotor på Lolland.